2010-01-28

Varför vill man inte sova när man är liten?

När man är liten så är det värsta som kan hända att man skulle somna eller att man måste gå och lägga sig. När man är stor kan man knappt vänta tills man ska få sova och man vill gärna sova på morgonen också. Länge!
F har ju i princip slutat sova middag. Men idag när hon kom från skolan var hon redan grinig och trött och jag anade vart det hela var på väg. Jag frågade henne om hon ville ta en liten "nap", hon sa nej. Så jag föreslog att vi skulle gå upp och läsa lite sagor och sen om hon inte var trött kunde vi gå ner igen.
Vi gick upp och började läsa en saga. Hon låg med huvudet på kudden och var mycket trött. Sagan tog slut och F sa med liten, svag, trött röst: "I'm not tired". Man kunde se på henne att hon inte ens trodde på sig själv. Slug som jag är sa jag att vi skulle läsa en saga till, så vi läste en saga till och hennes ögonlock föll nästan ihop. Men när sagan var slut sa hon igen: "I'm not tired", jag tittade på henne några sekunder medan hennes ögonlock föll ihop. Hon kämpade och försökte öppna dem igen men nej, hon somnade medan jag satt där. Så jag släckte lampan. Och gick ut. Slut! //E

2 kommentarer:

ella sa...

mitt bästa tips är skivor med sagor! annars när johanna vägrade sova brukade jag sitta och läsa en bit bort i hennes sovrum.

Fredrik sa...

Vadå? Jag vill fortfarande inte gå och lägga mig! Är jag ett barn då? Kanske. Mycket Möjligt.