2010-01-17

Angående dricks.

Jag bor ju i nuläget i ett såntdär land där man ska lämna dricks. Till servitriser, hårfrisörer och andra personer som gör någon form av tjänst. Jag är ganska säker på att jag glömt ge dricks flera gånger, eftersom jag inte riktigt har det tänket. Dessutom är det ju frivilligt, fast man bör ju göra det, men det är ju inte som om de säger till eller ber en om dricks.

Men ibland när jag ger dricks, även fast jag vet att det är "the right thing to do" så känner jag mig som en överklassperson från 1800-talet som liksom: "Och här får duuu en liten slant, unge man/fröken" och så ska de bocka/niga, typ. Fast det gör de ju förstås inte. Men de säger: "Thank you very much, miss, I really appriciate it."

Fattar ni hur jag menar? //E


5 kommentarer:

Balloonfighter sa...

I Kina är det förbjudet att ge dricks. Det visste jag inte om från början. Det är nästan lika konstigt som att det är kutym att ge dricks.

Anonym sa...

Dricks systemet är märkligt. iallafall när det blir att man alltid gör det.. Tappar det inte lite av sitt syfte liksom??

ella sa...

ja gud så knäppt det är! jag hade nog blivit rätt arg ifall nån mänska gav mig dricks i sverige, det hade verkligen känts sådär, HÖHÖHÖHÖ här fåru en slant din bajsjänta. hah typ. förstår hur du menar hursomhelst!

malin sa...

Jag förstår hur du menar. Det är samma på stureplan. Här dricksar man, alltså man måste inte, men det är ändå så att man ska liksom. OM man uppskattar det man får alltså, det är inte så att man alltid gör det. Jag har kommit in i att man ska göra det, men nu när jag inte har så mycket pengar så KAN jag verkligen inte, så då känner jag mig typ taskig.

Emma sa...

Jag fattar också precis! Det där är så jobbigt, för där är det nästan dödsdömt att INTE dricksa. Onda blicken liksom! Vi är ju inte vana vid det heller, men jag kände mig jättesnål sen när jag kom tillbaka till Sverige och ingen ger dricks liksom. I Norge dricksar man ju, jag tycker det är bra, på en lagom nivå iallafall :)