2011-12-23

23

Berätta om ditt bästa julminne.

Face off
Jag - för några jular sen


Jag kan inte komma ihåg något speciellt fint julminne sådär. Alla jular är ju så mysiga och fina på sitt eget sätt. Vi har många fina traditioner i vår familj. Jag kommer ihåg när vi var små och man vaknade jättejättetidigt på julaftons morgon. Man gick upp innan kl 6 och kollade i sin strumpa, där man hade fått något litet kul och ett kinderägg. Alla syskonen möttes nere i TV-rummet där vi kollade på tidig morgon-TV och åt våra kinderägg. Så småningom vaknade mamma och pappa och gjorde i ordning julfrukost framför öppna spisen. Mmmm. Mys.
Nuförtiden ser det ut ungefär likadant, förutom att vi inte går upp lika tidigt. Fast jag har slutat hänga min julstrumpa inne på rummet, för jag har jättesvårt att sova när jag vet att någon.. hrmf hrmf.. tomten alltså, ska komma in i mitt rum under natten. Nu hänger jag den på dörren, så jag får lite jul-sömn.

Jag minns en jul när jag hade önskat mig en stereo. En som var större och bättre än den lilla grå band/CD-spelaren som jag redan hade och som lät... sådär. Jag trodde inte jag skulle få en, för det var ju en väldigt dyr julklapp. På julafton så satt vi och öppnade julklappar i vardagsrummet som vanligt. Klapp efter klapp. Tillsist hade klappberget sinat men så lyfte pappa upp en stor stor låda, som var till mig. Där i låg en fin stereo med lösa högtalare. Jag blev superglad och den första skivan jag testade i den var en live-skiva med Robbie Williams som jag hade fått. Jag kommer ihåg hur otroligt mycket bättre det lät.
Varje morgon så slog jag på "Let me entertain you" eller en blandskiva med punkrock och klädde på mig och allt kändes som en amerikansk high school-film. När jag skulle sova lyssnade jag på klassisk musik eller utvalda delar av Sagan om ringen-soundtracket.
Stereon står numer i vårt kök och är oftast inställd på P1. Vilket jag tycker känns som en fin pensions-syssla för min gamle trotjänare. //E

Inga kommentarer: