Visar inlägg med etikett Hennings bokklubb. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett Hennings bokklubb. Visa alla inlägg

2012-03-18

Om böcker och läsning

Senast lästa: "En gurus död" av Rabi Maharaj. En bok som handlade om hur Rabi växte upp som en hängiven och hyllad hindu och slutade som kristen. Intressant och bra!

Senast köpta bok: "Vad jag pratar om när jag pratar om löpning" av Haruki Murakami.

Senast lånade bok: "Röda rummet" av August Strindberg.

Senast fådda bok: Fådd? Well, jag plockade "Allt är upplyst" av Jonathan Safran Foer ur en bortskänkes-kasse. Den var lite sönderfallen men jag lyckades plocka ihop den, förutom sidorna 12-17 som saknades, så jag fick hoppa dom helt enkelt.

Favoritbokhandel: Barnes & Noble känns som ett självklart svar. Tyvärr finns dem ju inte i Sverige. Men där är allting inspirerande uppställt, dem har en öppen och skön atmosfär, inbyggt café och en "läs hur mycket du vill"-policy. Kan nästan aldrig gå in där utan att handla! True story. I Sverige gillar jag pocket shop. Vill alltid handla något där och dem har så otroligt fina och billiga anteckningsböcker!

The dream!

Favoritbibliotek: Vet inte riktigt om jag har något favorit faktiskt... gillar alla bibliotek fast på olika sätt liksom.

Antal lånekort: Malung, Falun, Linköping, Stockholm och Bollnäs.. så fem.

Använder som bokmärke: Har ett fint bokmärke i metall (som är värdelöst för det kan råka ramla ur) men som har en inristad "50 books to read before you die"-lista. Har nästan läst hälften på listan. Känns bra. Annars blir det kvitton och papper, vad som helst.

Favoritfärg på bok: Ingen särskild. Hatar dock sånnadär pappersomslag och tar av dem direkt.

Favoritmat/snacks vid läsning: tycker det är svårt att äta och läsa samtidigt. Men tutti-frutti är bra och okladdiga.


Favoritdryck vid läsning: En kopp varmt te. Det dumma är när man sjunker för djupt in i läsningen och glömmer teet så det blir kallt.

Favoritställe att läsa på: I sängen, liggande i en soffa eller på tåg.

På den sidan hålls jag i den bok jag läser just nu: Sid 45 i "Allting är upplyst", läste precis ut två böcker så nu ska jag börja på några nya.

Den här boken köper jag till en förälder: SVÅRT. Köper sällan böcker till mina föräldrar. Men jag köpte "Eat. Pray. Love" till Mamma, den gick inte hem.

Den här boken köper jag till min bästa vän: Beror ju helt på vilken vän det är. Men en bok av Haruki Murakami passar nog till de flesta! Annars någon klassiker, till exempel "The catcher in the rye".

Den här boken köper jag till en partner: Köpte "Sagan om Ringen"-trilogin till Max. Han gav upp mitt i "Konungens återkomst". Vet inte om jag kan göra mer för honom faktiskt...



Favoritgenre: Svårt att säga. Gillar fantasy, fast nu förtiden läser jag inte så mycket fantasy. Läser nog mest romaner, plain and simple. Gillar även självbiografier och böcker som skildrar öden under andra världskriget.

Favoritformat: Pocket för rese-läsning och inbundet för hemma-läsning.

Författarfavorit: JK Rowling, Haruki Murakami, Selma Lagerlöf, JRR Tolkien, Barbro Lindgren, Astrid Lindgren, AA Milne.. med flera!!

Den tjockaste bok jag läst: Har en bok med hela Sagan om Ringen i en och samma bok. Den är väldigt tjock.

Den tunnaste bok jag läst: Pixie-bok antagligen. Typ "Mannen med äpplet" eller vad heter den? Så himla bra.

Favoritljud när du läser: Musik, prat, eller vindsus.

leather journal handprinted custom for you comp/not all
Favorittidning: Amerikanska Nylon! Jättebra om populärkultur. Läste nyss ut ett ex av tidningen "Skriva", den var riktigt bra.

Prenumererar på: Ingenting alls. Bokus nyhetsbrev typ.. Haha.

Favoritbokblogg: Har ingen speciell. Läser inte bokbloggar, förutom den som jag snodde den här listan från "365 böcker att läsa innan du dör".

Mitt bästa bokminne: Harry Potter-böckerna. Utan tvekan!

Senaste bokfyndet: "Allt är upplyst" ur den där kassen. Gratis ÄR gott.

Senaste impulsköpta bok: Ja det var väl på bokrean. Tänker nog impulsköpa något nytt inom kort!

.
En bra bok att ge bort: Pjaaa.. vet ej.

Bokgenre som jag undviker: Skräckböcker, tråkig facklitteratur, trädgårdsböcker, sportböcker.

Så gör jag med böcker som jag inte vill ha längre: Ger bort dem i present!

Så här håller jag koll på vad jag läst: Har en jättebra läs-dagbok från Pocket shop.

Så här sorterar jag min bokhylla: Huller-om-buller, för dem får ändå inte plats. Hälften av böckerna ligger i travar lite här och var.

Nästa bok jag ska läsa: Peter Pan (igen) och Mordet på Harriet Krohn (Karin Fossum)


Listan från http://365bockerdubordelasa.wordpress.com/

2012-02-29

Nyförvärv

Bokrea
Bokrea
Den här tiden på året måste man ju nästan passa på att införskaffa en bok eller två. Här i Bollnäs finns det en förtjusande liten bokhandel med gamla anor, Helins. Jag och Agnes råkade glida förbi kvällen innan bokreans start. Där bjöds det på vin, godis och småplock samt högar och rader med rea-böcker. Jag valde ut några böcker som jag fick komma och hämta nästa dag. Följande hamnade i kassen:

Bokrea
Anna Gevalda - "Lyckan är en sällsam fågel". Tycker hon skriver väldigt fint och rakt in i hjärtat.

Bokrea
Den lilla sido-skriften från J.K Rowling "The tales of Beedle the Bard" behöver stå i min bokhylla, så är det bara.

Bokrea
Fantastiskt poetiska Haruki Murakamis "Vad jag pratar om när jag pratar om löpning" som ska vara hans mest personliga bok och handla om hans skrivande och hans relation till löpning.

Nu ska jag bara hitta lite mer tid till läsning. //E

2012-02-27

I'll just read myself to death

bookmania:

MacLeod’s Books, Downtown Vancouver, British Columbia (Photo by Nadia H.)
I wish my days looked more like this sometimes..
(från min Tumblr, där finns källorna)

Jag har så mycket läs- och skrivinspiration just nu. Synd bara att det är så dåligt med tid ibland. Men jag hoppas på en förbättring på den fronten.
Titta bara på dessa fina, inspirerande ord och bilder från tumblr.
seabois:

Mark Oliver Everett, Things the Grandchildren Should Know
Penguin!


(elinsvardagligheter)

2012-01-29

Currer Ellis Acton

BrontësBrontës

Har nu grävt ner mig ytterligare i min fascination för Brontë-systrarna och har precis läst ut denna lilla översättning av en fransk biografi över familjens tragiska och magiska öde.

Brontës

Den är utgiven 1927 och jag hittade den med hjälp av en förtjusande bibliotikarie på Bollnäs Bibliotek. Den fanns nämligen på magasinet.

Brontës

Nu ska jag sätta tänderna i en brevbiografi om sagda systrar. Tänk ändå vad folk skrev brev förr i tiden. Vackra långa brev som man sedan kunde publicera. Jag har svårt att tänka mig att någon kommer vilja publicera mina facebook-konversationer eller e-mails. Om jag blir känd författare kommer de kanske göra bok av min blogg? Det vore väl nått. (Not). Men om de gör det, och de tar med det här stycket, så blir det väldigt mycket meta. //E

2011-11-18

Stolthet, förnuft, fördom, känsla och en liten pojke som aldrig vill bli stor.

Jane Austen
Köpte två väldigt fina böcker när jag var i New York (på Barnes and Noble, såklart).

Jane Austen
Sju Jane Austen-böcker (det vill säga typ alla?) i en och samma bok. En väldigt fin bok dessutom.

Jane Austen
Kanske lite maffig att ta med på tåget, men den ser väldigt bra ut i såväl bokhyllan som på nattduksbordet.

Peter Pan
Peter PanPeter Pan
Köpte också den här fina Peter Pan-utgåvan. Peter Pan är en av mina absoluta favoritböcker. //E

2011-11-15

Jane Eyre


(klicka)

Jag läste precis ut Charlotte Brontës "Jane Eyre". Charlotte Brontë är syster till Emily Brontë som skrev "Wuthering Heights". Jag har länge velat läsa "Jane Eyre" och när jag såg att Bokcirkeln i P1 läst den för något år sedan så tog jag äntligen tag i saken och lånade boken på biblioteket.
Sedan länge har jag närt drömmen om en bokklubb och att läsa "Jane Eyre" och samtidigt följa med i diskussionerna i Bokcirkeln var nog det närmaste jag någonsin kommit. (Tips tips!)


(klicka)

"Jane Eyre" är utgiven 1847 i England. Charlotte Brontë gav från början ut den under den maskulint klingande pseudonymen Currer Bell.
Boken handlar om Janes liv. Från förtrycket i fosterhemmet hos släktingar hon inte känner något släktskap med, till välgörenhetsskolan med de strikta reglerna och missförhållandena och sedan till Thornfield Hall.
Jane fångade mitt hjärta direkt när hon gömde sig med en bok i fönstersmyg bakom en gardin.


(klicka)

"Jane Eyre" är precis som "Wuthering Heights" mörk, mystisk, romantisk och skräckfylld.


(klicka)

Jag kan verkligen rekommendera den här boken. Om du gillar Jane Austen kommer du inte bli besviken på skildringarna av den här mycket speciella tiden. Om du dessutom gillar böcker med djup, mörker och svåra känslor så är den här boken kanske ännu bättre för dig än Jane Austens böcker.

Dessutom kommer det snart en ny film med Mia Wasikowska (Alice in Wonderland) i huvudrollen. Tror den kan bli bra. Har även beställt en BBC-produktion av boken som jag ser fram emot att se.



Ibland nördar jag verkligen ner mig i en roman. Som i detta fallet. Det är underbart när det händer!!//E

2011-10-12

Författarkväll på biblioteket

Författarträff
Igår gjorde jag något mycket inspirerande och kultur-tantigt. Jag gick på en föreläsning med författaren Torgny Karnstedt på Bollnäs bibliotek. Det var bra, det handlade om vikten av läsning och vikten av språket. Utan ett språk hamnar man lätt på botten av samhället. Kan man inte läsa och inte uttrycka sig blir man väldigt begränsad och världen blir väldigt liten. Det är därför det är så viktigt att inspirera barn och ungdomar till läsning. Han pratade även om att allt färre pappor läser för sina barn. Vilket resulterar i att unga pojkar slutar läsa böcker redan i fyran!
Bibliotek är bäst. //E

2011-09-18

Skörd

DSC_0001
Denna fina lilla väska/låda köpte jag igår i Söderhamn! Himla fin tycker jag!
DSC_0002
Hittade även en bok på lagret som den snälla kvinnan som hade loppisen lät mig få på köpet.
DSC_0003
Det var "Kan du vissla Johanna?" av Ulf Stark och Anna Höglund, ni vet den som går som film med Per Oskarsson varje jul efter Kalle Anka (som jag, som den ende i min familj, troget tittar på varje år).
DSC_0004
Väskan/Lådan ska få bli nytt hem åt min solglasögon-samling som växt ur sin gamla väska. //E

2011-09-16

Bokfynd

Syskonen Baudelaires olycksaliga livSyskonen Baudelaires olycksaliga liv.

Jag fyndade de tre första delarna av Lemony Snickets berättelse om Syskonen Baudelaires olycksaliga liv på billighetsvaruhuset Karlsson här i Bollnäs idag. Himla bra.

Titta bara vad fina dedikationerna är:

Lemony Snicket 1Lemony Snicket 2Lemony Snicket 3

Jag lägger dem till min "samling" som finns här. För bokdedikationer är typ det finaste som finns.
Lägger även till denna från Maria Gripe-boken jag precis läste ut.

I Klockornas Tid av Maria Gripe

2011-09-13

Höstläsning

Maria Gripe!
Jag har nyss läst ut Maria Gripes "I klockornas tid". En 3/5 skulle jag ge den. Maria Gripes lite småkusliga sagovärld är rätt trevlig, men storyn var inte jättekul. :)

Gomorra
Just nu läser jag den här boken. Ganska stor skillnad, kan man säga. //E

2011-09-01

Jorden runt på 80 dagar

DSC_0026DSC_0027DSC_0028DSC_0029

Läste nyss ut Jorden runt på 80 dagar av Jules Verne. En så himla bra bok! Kan riktigt se framför mig alla äventyrslystna små pojkar och flickor som genom tiderna tryckt sina nyfikna näsor i denna bok. Den är väldigt spännande och är en riktigt bra blandning av reseskildring och äventyrsroman. Perfekt om man vill resa jorden runt såhär i höstrusktider. :) //E

2011-08-22

Tre favorit böcker

Julia. önskade sig tre saker så det får bli tre inlägg. Det första var "Vilken är din favoritbok och varför?" och det är ju så hiskligt svårt så jag tänker ta TRE favoritböcker.



Blonde av Joyce Carol Oates

Min kära kompis Ingrid sa till mig "Du måste läsa den här boken!" någon gång på gymnasiet. "Den handlar om Marilyn Monroe!" och jag kände bara.... nä. Ni vet när någon verkligen vill att man ska läsa en bok så blir det så lätt att man inte gör det. Dessutom kände jag mig inte nämnvärt intresserad av Marilyn Monroe. Men så småningom läste jag boken, och OJ vad jag blev överraskad!! Det är en roman som handlar om hur den lilla flickan Norma Jean med den psyksjuka mamman och det mycket söta ansiktet blir Den Blonda Skådespelerskan och sexbomben Marilyn Monroe.
Boken är väldigt tjock, men den går superfort att läsa för den blir aldrig tråkig och den är så fantastiskt vackert skriven. Efter jag hade läst den boken blev jag väldigt intresserad av Marilyn Monroe och började se hennes filmer och så. Jag läser om den ibland (på engelska) för den är så vacker.

The Bridges of Madison County

Broarna i Madison County av Robert James Waller

Läste den här boken nu i våras och det blev genast en ny favorit! (Jag har bloggat om den här boken förut). Den är så otroligt vacker och handlar om kärlek. Det är en sådan bok där man verkligen uppskattar författarens hantverk! Vissa skriver och vissa skriver liksom.

DSC_0001DSC_0002DSC_0003

Vems lilla mössa flyger av Barbro Lindgren

Det här är en riktigt favoritbok i barnlitteraturkategorin. Jag brukar fnissa högt när jag läser den och Barbro Lingren är ju bara fantastisk. Den här boken handlar om leksakerna som bor i Barnhans land. Barnhans är lite som Christoffer Robin, fast mindre präktig. Snarare lite elak och ombytlig så som barn är mot sina leksaker. Dessutom tycker de flesta leksakerna inte speciellt mycket om Barnhans eller varandra  heller för det mesta. Min favoritkaraktär är den ryska Bisamråttan, som har pälsmössa och oftast ligger utslagen av depression på sin dockfilt när han inte skriver på sina fina dikter. En helt fantastisk bok! //E