Visar inlägg med etikett Disco. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett Disco. Visa alla inlägg

2012-05-07

Jag ska kom-kom-komma!



På fredag ska jag åka till Stockholm och gå på releasefest för då släpper Rena Rama sin nya skiva! Nu är det ju som så att min talangfulle storebror spelar bas i Rena Rama och det är ju lite därför jag tänker gå dit, men det är också mycket trevlig och svängig musik och därför tycker jag att ni som kan också ska komma dit oavsett om ni känner min bror eller inte. Ok? :) //E
(Det är han i den rödrutiga skjortan och svart mössa som dansar och spelar lite bas i videon som är min bror).

2012-02-29

Stämsång

Lyssna HÄR!
Otroligt vackra röster. Åh. //E

2012-02-04

En bra början

Beginnings

Det finns vissa låtar som har en såndär första mening som bara direkt fastar i huvudet, inte på ett dåligt sätt som en irriterande melodifestivalen låt, utan på ett bra sätt. Det är precis som med böcker, första meningen är väldigt viktig. En känd första mening i böckernas värld är första meningen i Gösta Berlings Saga av Selma Lagerlöf: "Äntligen stod prästen i predikstolen". Även den ovan från Jane Eyre tycker jag mycket om.

Här är några av mina favorit-första-fraser i låtar.

Skógafoss
(klicka)

So now I am older, than my mother and father, when they had their daughter, now what does that say about me? 
Montezuma - Fleet Foxes


Scrabble
(klicka)

It's like forgetting the words to your favorite song. You can't believe it, you were always singing along.
Eet - Regina Spektor





Here's the day you hoped would never come, don't feed me violins just run with me through rows of speeding cars. 

Speeding cars - Imogen Heap



Vilka är era favorit-första-meningar-låtar? //E

2011-11-10

Storslaget


(klicka för Spotify)
ÄNTLIGEN har Florence + The Machine kommit ut med ett nytt album. Ceremonials är namnet på det och det är så in i norden bra! Älskar spår två: "Shake it out". Det är episkt á la Sigur Rós men med Florence underbara känsla och röst. Tipsytips. //E

2011-10-14

Äntligen


(klicka för Spotify)

Som jag har väntat, ända sedan jag var på den där Emil Svanängen-konserten på Ekerö i våras. Nu är det äntligen här: Loney Dears nya album! "Hall music".
Kan ju speciellt rekommendera låten "D major" som är en tonsatt dikt av Tranströmer, ni vet året Noblepristagare i litteratur. Snacka om tajming av Herr Svanängen. :) //E

2011-09-22

It all starts with one


Ane Bruns nya skiva. Perfekt höstmusik. Klicka för Spotify.

2011-09-06

Vuxen barnmusik


(klicka för Spotify-länk)

En sak som James&Karin gjorde så himla bra på sin tid var att de gjorde vuxen musik med barnsliga texter. Väldigt bra för familjer med musikintresserade föräldrar i, till exempel. Dessutom uppfostrar det ju barnen betydligt bättre musikaliskt än om man kanske lyssnar på typ Mora träsk, även om jag älskar Mora Träsk. ;)
Några som gjort samma sak fast i vår tid är Bröderna Lindgren. De flörtar dessutom ohämmat med en vis publikgrupp, nämligen alla hipsters som har barn. På deras fantastiska skiva "Meningen med livet" sjunger Hajen (numer Idiot Wind, eller har hon bytt igen?), Britta Persson, Nina Ramsby, Those Dancing days, Olle Ljungström m fl. Sjukt bra även för vuxna barn eller barnsliga vuxna. Som jag, typ. //E

2011-08-01

Elektronika i Norberg

Norberg
I lördags roadtrippade jag och Max och Max kompis Gustav till Norberg. Så här ser det ut när man kommer mot festivalområdet.
IMG_0382
Målet för resan var Norbergfestival. En elektronikafestival som utspelar sig runt en gammal gruva.
IMG_0385
IMG_0386
Det var mycket barnfamiljer där så självklart var det Baby-rave (för barn 0-5 år) inne på Kraftwerk-scenen en stund på lördagseftermiddagen. Fett!
IMG_0387IMG_0388IMG_0390
Det coolaste stället var inne i Mimerlaven. Perfekt plats för elektronisk musik.
IMG_0398
Solen gick ner över det fina och sci-fi-aktiga festivalområdet.
IMG_0400
Då slog de på alla coola lampor och folk dansade både inne och ute.
IMG_0399
Spejsiga grejer!
IMG_0401
Mina kavaljerer. Haha. Den här bilden är väldigt talande.
IMG_0403

Att vara på elektronikafestival i Norberg var en helt ny upplevelse för mig. Kanske inte riktigt min sorts musik, men ändå spännande att uppleva. Framförallt diggade jag kombinationen av platsen och musiken.
Att ligga inne i den gigantiska mimerlaven, i en hängmatta, klockan halv ett på natten och halvsova till dark ambient "musik" (låter som stora mullriga rymdskeppsljud) var faktiskt HELT otroligt coolt.
Bra helg! //E

2011-06-01

Musiktips






Just nu har jag lite av en hang-up på amerikanska 60-talish-pop-rock-bandet "The Like". Det är så najs att ha  spotify i mobilen igen, musik musik musik! :) //E

2011-05-26

Lill-lördag!

iskaffe

Igår var det den fabulösa dagen onsdag, även kallad lill-lördag. Vilket passade ypperligt bra in på den onsdagen som just igår.
Först så tvättade jag, alltid lika trevligt, sedan åkte jag in till stan och lämnade tillbaka en försenad bok till bibblan och betalade min skuld på hela fem kronor.
Eftersom det var löningsdag så kunde jag faktiskt köpa saker! Tänka sig! Man får passa på nu när pengarna finns, för snart finns de inte. Jag åkte till Zinken och köpte ett par glasögon, ett par trevligt fina som var billiga. Himla bra, tycker jag. Ni får se dem... sen.
Bilden ovan visar 7elevens Iced Cappucino, och den kan jag rekommendera. 20 spänn och god.

GT

Jag mötte upp den eminent snygga och cirkusklädda HKLS och vi gick runt på lite affärer. Framförallt på Beyond Retro där jag införskaffade en helt hemskt härlig hatt. DEN ska ni också få se... sen!
Sedan blev det storm så vi gled in på en bar med "after work" priser och drack varsin GT och planerade inför framtida events. Himla mysigt!

Olle montanus

Efter lite trevligt öl och snack hemmas hos HKLS och FLL's kompis Tanja i gamla stan så rusade jag ner för kullerstensgatan till Stampen för att möta upp Linda och gänget och se Olle Montanus spela. Han med flöjten där är Lindas lillebror Kalle och han är sångaren i Olle Montanus. Det var en supersvängig spelning och en heltrevlig avslutning på en heltrevlig onsdag.

Vilket långt inlägg, n'est pas? //E

2011-03-30

3 av mina favoritlåtar

Animal Arithmetic med Jónsi. Spotify.




Wake me up before you go go med Wham! Spotify.




Somedays med Regina Spektor. Spotify.

2011-03-17

Längtar



Den tredje maj ska jag och Max gå på Sufjan Stevens på circus i Stockholm. Jag kan knappt tro att det är sant. När jag läste om konserten höll jag på att dö. För tänktänktänk om jag INTE skulle kunna gå. Jag har ju väntat i 4 år på det här! Men nu har vi biljetterna och även fast jag fortfarande inte riktigt kan tro det så är det HELT FANTASTISKT! //E

2011-01-31

Musikcafé

Bild snodd från Björns facebook.
Igår efter min arbetsamma jobbhelg så åkte jag direkt till Smala Gränd för Credos Musikcafé och spelning med The Good Legs! Jag var sjukt trött men det var verkligen en perfekt kväll. Fika, fin musik, Max, vänner, kramar, te, jazz. Ja, det kan liksom inte så mycket bättre. Fick dessutom spela banjo och pianosolo. Bara en sån sak. Det var sannerligen en fin kväll. //E

2010-12-09

Jobbelijobba!

Såhär är det förstår ni, att jag har fått jobb i Stockholm! TJOHEJ! På ett ställe där jag ska få inspirera och hjälpa funktionshindrade ungdomar inom musik, foto, dans, sång, inspelning etc. Himla kul verkligen!
Dessutom jobbar jag ju nu på en sport outlet här i Linköping. Så det är fullt ös. Framtiden.. ja men den ser rätt ljus ut, hörni! :)

I måndags, efter att jag varit på den mycket lyckade jobbintervjun, så gick jag och Max på världens bästa Tallest på Södra teatern, förband var Amanda aka “Idiot wind” (förut kallad Hajen). En så sjuuuukt grym spelning verkligen. WOW! Tallest <3.
The Tallest Man On Earth
foto via

Världens bästa musikcafé?!

musikcafé 043musikcafé 059musikcafé 061musikcafé 097
I söndags kväll spelade den eminenta konstellationen “Rättviks marknad” på Credos musikcafé i Stockholm. Alla var där!! Det var en sann fröjd.  Mysig stämning, fin musik (jag menar Carl hade en banjo, EN BANJO!! <3), trevligaste människorna, liten trevlig lokal. Vilken grej, vilken grej!! //E

2010-09-22

Rätt ställe


källa

Precis det där stället på handen har jag alltid ansett varit ett ganska ultimat ställe för en tatuering. När jag var yngre ritade jag alltid grejer precis där.
Säkerts nya album är bra.
Varför är det alltid så lätt att längta någonstans? Jag skulle verkligen vilja bli bättre på att leva i nuet. Carpe diem och allt det där. //E

Sorglig melankoli

little dead birdAnother bird
(klicka för källa)

Om ni känner att ni vill känna er lite sorgsamt melankoliska såhär i hösten, och bara titta ut genom fönstret och fundera på livet så kan ni titta på det här alldeles hemskt sorgliga bilderna och lyssna på den här låten som är melankolisk och fin. //E

2010-08-23

Folkmusik i fina bystugor


Igår var jag på en fin liten american folk konsert i en jättefin town hall i byn Jamaica i Vermont, vår grannby däruppe. Dana & Susan Robinson var otroligt tajta och sjöng jättefint. Det kanske var runt 30 locals i publiken. Köpte skivan "Big Mystery" som ett litet minne från den otroligt fina, intima kvällen. Blev även introducerad till några duktiga musiker som "an amazing swedish fiddler", ja det kan väl vara mer eller mindre sant men det är ju kul om folk tror det iallafall. ;) //E

Ps! Livespelningen var betydligt folkigare och mindre "klyshing" jämfört med inspelningen. Ds!

2010-07-17

Mitt sjuhundraförsta inlägg kommer handla om Tim McGraw

Tim3.jpg (350×356)<-en riktigt man

Ja, igår, herrejisses. Tim McGraw, vilken cowboy. Konserten inleddes med en film på honom där han kom åkandes på motorcykel. Sedan så fick man se hans silhuett kliva upp på en trappa, där han intog en mycket "cool" pose. Alltså. Jag skrattade så jag dog. Det kan ha varit kanske 15.000 pers där. MÅNGA hade cowboyhat, de flesta drack öl, de flesta kunde alla texter. Det var en amerikansk upplevelse utöver det vanliga som jag sent kommer glömma. Jag hade liksom föreställt mig att vi skulle till något mindre ställe, några hundra i publiken kanske. Jag. Hade. Helt. Fel.
Jag kan ju säga att country som Tim McGraw inte är min musik. Alls. Men jag uppskattar ändå upplevelsen. Det var roligt, underhållande och överraskande. Vilken kväll. Vilket liv. //E