2012-05-07
Jag ska kom-kom-komma!
På fredag ska jag åka till Stockholm och gå på releasefest för då släpper Rena Rama sin nya skiva! Nu är det ju som så att min talangfulle storebror spelar bas i Rena Rama och det är ju lite därför jag tänker gå dit, men det är också mycket trevlig och svängig musik och därför tycker jag att ni som kan också ska komma dit oavsett om ni känner min bror eller inte. Ok? :) //E
(Det är han i den rödrutiga skjortan och svart mössa som dansar och spelar lite bas i videon som är min bror).
2012-02-04
En bra början
Det finns vissa låtar som har en såndär första mening som bara direkt fastar i huvudet, inte på ett dåligt sätt som en irriterande melodifestivalen låt, utan på ett bra sätt. Det är precis som med böcker, första meningen är väldigt viktig. En känd första mening i böckernas värld är första meningen i Gösta Berlings Saga av Selma Lagerlöf: "Äntligen stod prästen i predikstolen". Även den ovan från Jane Eyre tycker jag mycket om.
Här är några av mina favorit-första-fraser i låtar.
(klicka)
So now I am older, than my mother and father, when they had their daughter, now what does that say about me?
Montezuma - Fleet Foxes
(klicka)
It's like forgetting the words to your favorite song. You can't believe it, you were always singing along.
Eet - Regina Spektor
Here's the day you hoped would never come, don't feed me violins just run with me through rows of speeding cars.
Speeding cars - Imogen Heap
Vilka är era favorit-första-meningar-låtar? //E
2011-11-10
Storslaget
(klicka för Spotify)
ÄNTLIGEN har Florence + The Machine kommit ut med ett nytt album. Ceremonials är namnet på det och det är så in i norden bra! Älskar spår två: "Shake it out". Det är episkt á la Sigur Rós men med Florence underbara känsla och röst. Tipsytips. //E
2011-10-14
Äntligen
(klicka för Spotify)
Som jag har väntat, ända sedan jag var på den där Emil Svanängen-konserten på Ekerö i våras. Nu är det äntligen här: Loney Dears nya album! "Hall music".
Kan ju speciellt rekommendera låten "D major" som är en tonsatt dikt av Tranströmer, ni vet året Noblepristagare i litteratur. Snacka om tajming av Herr Svanängen. :) //E
2011-09-22
2011-09-06
Vuxen barnmusik
(klicka för Spotify-länk)
En sak som James&Karin gjorde så himla bra på sin tid var att de gjorde vuxen musik med barnsliga texter. Väldigt bra för familjer med musikintresserade föräldrar i, till exempel. Dessutom uppfostrar det ju barnen betydligt bättre musikaliskt än om man kanske lyssnar på typ Mora träsk, även om jag älskar Mora Träsk. ;)
Några som gjort samma sak fast i vår tid är Bröderna Lindgren. De flörtar dessutom ohämmat med en vis publikgrupp, nämligen alla hipsters som har barn. På deras fantastiska skiva "Meningen med livet" sjunger Hajen (numer Idiot Wind, eller har hon bytt igen?), Britta Persson, Nina Ramsby, Those Dancing days, Olle Ljungström m fl. Sjukt bra även för vuxna barn eller barnsliga vuxna. Som jag, typ. //E
2011-08-01
Elektronika i Norberg
I lördags roadtrippade jag och Max och Max kompis Gustav till Norberg. Så här ser det ut när man kommer mot festivalområdet.
Målet för resan var Norbergfestival. En elektronikafestival som utspelar sig runt en gammal gruva.
Det var mycket barnfamiljer där så självklart var det Baby-rave (för barn 0-5 år) inne på Kraftwerk-scenen en stund på lördagseftermiddagen. Fett!
Det coolaste stället var inne i Mimerlaven. Perfekt plats för elektronisk musik.
Solen gick ner över det fina och sci-fi-aktiga festivalområdet.
Då slog de på alla coola lampor och folk dansade både inne och ute.
Spejsiga grejer!
Mina kavaljerer. Haha. Den här bilden är väldigt talande.
Att vara på elektronikafestival i Norberg var en helt ny upplevelse för mig. Kanske inte riktigt min sorts musik, men ändå spännande att uppleva. Framförallt diggade jag kombinationen av platsen och musiken.
Att ligga inne i den gigantiska mimerlaven, i en hängmatta, klockan halv ett på natten och halvsova till dark ambient "musik" (låter som stora mullriga rymdskeppsljud) var faktiskt HELT otroligt coolt.
Bra helg! //E
2011-06-01
2011-05-26
Lill-lördag!
Igår var det den fabulösa dagen onsdag, även kallad lill-lördag. Vilket passade ypperligt bra in på den onsdagen som just igår.
Först så tvättade jag, alltid lika trevligt, sedan åkte jag in till stan och lämnade tillbaka en försenad bok till bibblan och betalade min skuld på hela fem kronor.
Eftersom det var löningsdag så kunde jag faktiskt köpa saker! Tänka sig! Man får passa på nu när pengarna finns, för snart finns de inte. Jag åkte till Zinken och köpte ett par glasögon, ett par trevligt fina som var billiga. Himla bra, tycker jag. Ni får se dem... sen.
Bilden ovan visar 7elevens Iced Cappucino, och den kan jag rekommendera. 20 spänn och god.
Jag mötte upp den eminent snygga och cirkusklädda HKLS och vi gick runt på lite affärer. Framförallt på Beyond Retro där jag införskaffade en helt hemskt härlig hatt. DEN ska ni också få se... sen!
Sedan blev det storm så vi gled in på en bar med "after work" priser och drack varsin GT och planerade inför framtida events. Himla mysigt!
Efter lite trevligt öl och snack hemmas hos HKLS och FLL's kompis Tanja i gamla stan så rusade jag ner för kullerstensgatan till Stampen för att möta upp Linda och gänget och se Olle Montanus spela. Han med flöjten där är Lindas lillebror Kalle och han är sångaren i Olle Montanus. Det var en supersvängig spelning och en heltrevlig avslutning på en heltrevlig onsdag.
Vilket långt inlägg, n'est pas? //E
2011-03-30
3 av mina favoritlåtar
Wake me up before you go go med Wham! Spotify.
Somedays med Regina Spektor. Spotify.
2011-03-17
Längtar
Den tredje maj ska jag och Max gå på Sufjan Stevens på circus i Stockholm. Jag kan knappt tro att det är sant. När jag läste om konserten höll jag på att dö. För tänktänktänk om jag INTE skulle kunna gå. Jag har ju väntat i 4 år på det här! Men nu har vi biljetterna och även fast jag fortfarande inte riktigt kan tro det så är det HELT FANTASTISKT! //E
2011-01-31
Musikcafé
| Bild snodd från Björns facebook. |
2010-12-09
Jobbelijobba!
Såhär är det förstår ni, att jag har fått jobb i Stockholm! TJOHEJ! På ett ställe där jag ska få inspirera och hjälpa funktionshindrade ungdomar inom musik, foto, dans, sång, inspelning etc. Himla kul verkligen!
Dessutom jobbar jag ju nu på en sport outlet här i Linköping. Så det är fullt ös. Framtiden.. ja men den ser rätt ljus ut, hörni! :)
I måndags, efter att jag varit på den mycket lyckade jobbintervjun, så gick jag och Max på världens bästa Tallest på Södra teatern, förband var Amanda aka “Idiot wind” (förut kallad Hajen). En så sjuuuukt grym spelning verkligen. WOW! Tallest <3.
foto via
Världens bästa musikcafé?!
I söndags kväll spelade den eminenta konstellationen “Rättviks marknad” på Credos musikcafé i Stockholm. Alla var där!! Det var en sann fröjd. Mysig stämning, fin musik (jag menar Carl hade en banjo, EN BANJO!! <3), trevligaste människorna, liten trevlig lokal. Vilken grej, vilken grej!! //E
2010-09-22
Rätt ställe
källa
Sorglig melankoli
2010-08-23
Folkmusik i fina bystugor

