Visar inlägg med etikett youtube. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett youtube. Visa alla inlägg

2012-05-08

Grattis Paul!



Den videon är fortfarande så sjuk rolig. Min pappa berättade också att när den här videon kom så var det ganska speciellt eftersom Paul Simon var en ganska pretto och seriös typ och inte känd för att ha speciellt mycket humor. Jag tycker det gör den här videon ännu lite roligare när man tänker på det. //E

Ps! Grattis Paul till Polarpriset. Grattis till cellisten Yo Yo Ma också, även fast jag tyvärr inte är tillräckligt kultiverad för att veta vem du är. Ds!

2012-05-07

Jag ska kom-kom-komma!



På fredag ska jag åka till Stockholm och gå på releasefest för då släpper Rena Rama sin nya skiva! Nu är det ju som så att min talangfulle storebror spelar bas i Rena Rama och det är ju lite därför jag tänker gå dit, men det är också mycket trevlig och svängig musik och därför tycker jag att ni som kan också ska komma dit oavsett om ni känner min bror eller inte. Ok? :) //E
(Det är han i den rödrutiga skjortan och svart mössa som dansar och spelar lite bas i videon som är min bror).

2011-12-07

2011-11-15

Jane Eyre


(klicka)

Jag läste precis ut Charlotte Brontës "Jane Eyre". Charlotte Brontë är syster till Emily Brontë som skrev "Wuthering Heights". Jag har länge velat läsa "Jane Eyre" och när jag såg att Bokcirkeln i P1 läst den för något år sedan så tog jag äntligen tag i saken och lånade boken på biblioteket.
Sedan länge har jag närt drömmen om en bokklubb och att läsa "Jane Eyre" och samtidigt följa med i diskussionerna i Bokcirkeln var nog det närmaste jag någonsin kommit. (Tips tips!)


(klicka)

"Jane Eyre" är utgiven 1847 i England. Charlotte Brontë gav från början ut den under den maskulint klingande pseudonymen Currer Bell.
Boken handlar om Janes liv. Från förtrycket i fosterhemmet hos släktingar hon inte känner något släktskap med, till välgörenhetsskolan med de strikta reglerna och missförhållandena och sedan till Thornfield Hall.
Jane fångade mitt hjärta direkt när hon gömde sig med en bok i fönstersmyg bakom en gardin.


(klicka)

"Jane Eyre" är precis som "Wuthering Heights" mörk, mystisk, romantisk och skräckfylld.


(klicka)

Jag kan verkligen rekommendera den här boken. Om du gillar Jane Austen kommer du inte bli besviken på skildringarna av den här mycket speciella tiden. Om du dessutom gillar böcker med djup, mörker och svåra känslor så är den här boken kanske ännu bättre för dig än Jane Austens böcker.

Dessutom kommer det snart en ny film med Mia Wasikowska (Alice in Wonderland) i huvudrollen. Tror den kan bli bra. Har även beställt en BBC-produktion av boken som jag ser fram emot att se.



Ibland nördar jag verkligen ner mig i en roman. Som i detta fallet. Det är underbart när det händer!!//E

2011-09-14

Movienight!


Ikväll ska vi titta på den här franska filmen! Den verkar väldigt söt när man kollar på trailern. Efter det blir det lillördag på Tranan här i stan. På onsdagar är det 25:an. Allt kostar 25. ALLT. Det här är första gången jag går dit. Önska mig lycka till! //E


2011-07-15

Ethno 2011!!!

Ethno Sweden var kanske det bästa jag gjort. Iallafall på väldigt länge! Tänk er ett STORT läger, med bara sköna människor som älskar musik och andra kulturer. Tänk er den där stora härliga familjekänslan som man får på läger och plussa på en massa fantastisk musik från massa olika länder. Det var, som ni kan förstå, HELT fantastiskt hela tiden och man ville aldrig att det skulle ta slut. Här ska ni få se lite bilder. Tog inte jättemycket kort, det blev mest lite symboliska bilder.

DSC_0188DSC_0191DSC_0208DSC_0210DSC_0211DSC_0213DSC_0215DSC_0216DSC_0217DSC_0219DSC_0220DSC_0221DSC_0225DSC_0226DSC_0230DSC_0234DSC_0235DSC_0243DSC_0256DSC_0258
Kolla på lite fler bilder HÄR!


Här kan ni höra lite hur det lät på konserten på Skansen!

2011-03-30

3 av mina favoritlåtar

Animal Arithmetic med Jónsi. Spotify.




Wake me up before you go go med Wham! Spotify.




Somedays med Regina Spektor. Spotify.

2010-11-30

Youtube tips!

Photobucket

Titta på den fantastiskt fina filmatiseringen av Astrid Lindgrens "Allra käraste syster" på youtube! //E

(Är helt inne på att göra gif:ar av videoklipp just nu).

2010-09-23

Helt magiskt



Den här filmen får mig verkligen att håla andan i fem minuter för den är så magiskt. Hon ser så levande ut! Om du vill uppleva fem minuters magi, klicka på play och tappa hakan! //E

2010-09-21

"Dom har gömt en bajskorv i ett mörkt rum och vissa har tappat luktsinnet!"



Det här var riktigt riktigt bra sagt tycker jag! Heja Soran! //E

2010-08-29

Städa och spela

Hej vänner, glad söndag till er alla!
Jag har spenderat förmiddagen med att städa mitt rum efter konstens alla regler så det är fint tills Carina kommer på onsdag! (Jippiejippiesuperjippiekayeeeey!!).

Annars så spelar jag flöjt. I brist på andra noter så spelar jag hela psalmbokens sortiment som jag kan. Kan bara spela vissa tonarter eftersom jag inte kommer ihåg alla grepp.

VIDEOBLOGG:

2010-08-22

Alla älskar Maru


Jag och F brukar ofta gå in och kolla på den fantastiskt fina japanska katten Maru! Han är en riktig youtubekändis, med all rätt. Det här klippet är mitt favorit! //E

2010-08-17

An epic of epic epicness

Häromdagen gick jag och Isabel och såg “Scott Pilgrim Vs. The World” och det var en himla rolig film! Den kan jag starkt rekommendera! //E

2010-08-02

Sista dagen!!



Imorgon är sista dagen för tävlingen, aah, nu har det kommit upp jättemånga filmer i tävlingen, jag orkade inte kolla igenom alla, men det känns plötsligt som om chansen att vinna kanske förminskats en anings. MEN när det kommer till visningar så har jag iallafall ett försprång, och större kan det bli. Kanske. ;) //E

2010-05-16

En viktig fråga

Spola till 3.13, så himla fint!

Såg "Så som i himmelen" ikväll och det är en fin film som jag skrattade jättemycket till men även grät några tårar. Åh. //E

2010-05-15

We only get to play this game once!


Om du inte tror på global warming så skulle jag vilja att du kollar på den här videon och berättar på vilket sätt den här mannen har fel, och varför vi inte borde göra något åt klimatförändringar.
Om du tror på global warming kan du kolla på den här videon för att få en bra grund till diskussioner och debatter.
Och SPREAD THE WORD!