Visar inlägg med etikett Vardagligheter. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett Vardagligheter. Visa alla inlägg

2012-06-25

Nu kör vi!



Nu har jag hållit på och pillat, fixat och grejat alldeles för länge och det är dags för mig att sjösätta båten och ge mig ut på det vindlande cyper-havet i min nya farkost. Ni seglar väl med? //E

2012-06-20

Planer

Förkylningen börjar äntligen släppa taget och snart är jag nog som folk igen. I helgen var jag på studentäventyr med min familj och åkte med dom en sväng till Linköping för lite kvalitetstid med allt vad det innebär av söndagsgudstjänst, EFS-picknick, shopping, glass, grill och sällskapsspel. 

Idag ska jag på intromöte till sommarjobb, ska bli spännande att se var jag ska få jobba! Ska bli spännande att se om jag kommer hitta fram till en parkering i stan också. Önskar jag kunde åka buss... älskar buss. Man slipper parkera. 

Snart ska jag berätta mer om fler spännande planer.............. //E

2012-06-07

Att ta debatten

Dom senaste dagarna så har jag följt Radio1 (ni vet min f.d praktikplats) som har stor "positiv anti-rasistisk temavecka" den här veckan. T ex så ringde jag in till Aschberg i måndags för att ställa några frågor till ledaren för nordiska nationalsocialisterna, det tog på krafterna vill jag lova, men det väcker också tankarna. Som ni kanske har sett i mini-bloggen så har jag också varit aktiv på twitter under hashtaggen #samex (från deras frågeställning för veckan "Hur ska vi kunna samexistera?"). Det är svårt att förmedla allt man tänker på 140 tecken åt gången. Har övervägt att kanske skriva något längre politiskt inlägg här på bloggen, men det är ju inte riktigt vad jag brukar syssla med så just nu ligger orden mest i mitt huvud och simmar.
Men det är intressant och det är både irriterande, skrämmande och nyttigt att konfronteras med åsikter som människor ute i landet faktiskt har.
Mer politiskt än så blir det inte i nuläget. :) Adjö! //E

2012-06-01

Man ska inte behöva frysa den första juni

Fritidarn. Sommarlovaren.

Först och främst, blogger har helt sonika bytt min bloggadress till .se istället för .com ?! Vadan detta?!
Vidare... det är svinkallt!!! Det här skulle ju vara SOMMAR, och så går jag och fryser och fryser. Så fanns det inte något varmvatten i duschen heller.. typiskt!
Vi ska åka ner till Skåne idag, men dessvärre är vår bil lite trasig. Men meckar-Max håller på att fixa felet i detta nu, så förhoppningsvis kommer vi iväg innan timman är alltför sen.
Brrrr... brrrrr... nämen om man skulle göra sina husliga plikter och fixa lite massäck till resan! //E

2012-05-30

Naturen

Berch

Ibland är det skönt med tid och ledighet och ensamhet. Men idag kände jag bara att jag inte alls hade lust att vara ensam och jag kände mig fullkomligt okreativ och opeppad. Så jag gjorde det enda rätta. Jag tog en långpromenad genom det vackra sommarlandskapet och tittade på träd, diken, kossor, ängar, hagar och alla dom här björkarna. Det var fint och jag hittade ett ställe i skogen där jag tror det kommer växa hundratusentals blåbär så småningom (som jag ska plocka!!). Jag hittade också en spännande stig som jag är sugen på att utforska, men det får bli imorgon. //E

2012-05-27

Sommarlov

SolBug-face
Såhär fint och soligt var det dom sista dagarna i Bollnäs. Det var inte lätt att koncentrera sig på att packa och flytta då kan jag lova. Den stora, fantastiska tvilling-festen var på onsdagen och dagen efter gjorde jag massa viktiga saker men var lite trött och sliten, så jag hade stora solglasögon och drack pepsi för att överleva.

FlyttaHej då, Bollnäs!
Men sen så packade vi ihop oss och städade (i ett himla tempo) och tuffade iväg i vår lilla kulturtant till bil. Allt gick så fort! Man hann nog inte riktigt fatta att det här året faktiskt är SLUT och att nästa år blir HELT annorlunda, även om vi faktiskt kommer tillbaka till The Ballz.

Hello Kitty SodaSkrivbord
Nu har vi alltså flyttat in i gäststugan på gården hemma hos svärföräldrarna utanför Västerås. Igår var vi på Klubb Hemligheten där Marc and the Matron spelade (bäzzzt) och man kunde dricka Hello Kitty-läsk. Idag har vi varit i kyrkan på pingstmässa, firat Max kusin Magdalenas konfirmation och hälsat på hos min svärmormor. OCH så hämtade vi in ett fantastiskt mintgrönt skrivbord från garaget som får agera arbetsplats åt mig i sommar. Underbart!

Imorgon ska jag på jobbintervju, så håll tummarna för att jag blir anställd på studs! //E

2012-05-24

Flytt-panik

Den enda anledningen till att jag skriver det här inlägget är att jag måste packa och städa SOM TUSAN för vi bestämde precis att vi ska flytta imorn och inte på lördag och ja... jag har skjutit på hela packnings- och städningsgrejen hela dagen och nu skjuter jag på det liiiite liiiite till genom att skriva det här.

Om ni inte hör ifrån mig på något litet tag så är det för att jag har mitt liv i väskor och IKEA-kassar och för att datorn står i en kartong i något belamrat hörn någonstans utanför Västerås.

Nej men om jag skulle ta tag i det här nu då... //E

2012-05-22

Maj maj, what a lovely time

Hellozzz

Solen skiner över Bollnäs och som sig bör under sista veckan så sitter man hellre på gräset och pratar än att sitta inne och göra... något annat. MEN vi har dock gjort färdigt vår fantastiska radioteater!!! Den heter "Solen går upp varje dag.. vad skulle den annars göra?" och är baserad och inspirerad av serier av Nina Hemmingsson och Sara Granér. Premiären är imorgon i Hela Bollnäs mellan 14-16, antagligen mot sista timmen, närmare klockan 15. Givetvis kommer vi lägga ut den på nätet efter sändning. //E

2012-05-19

Långhelg

Redan i onsdags så drog jag igång helgen genom att åka med singer/songwriter-klassen och några övriga till Stockholm. Såhär har dagarna spenderats, ungefär.

FreddiDragon Gate och Max
Den där välmatchade bruden är Freddi. Hon, jag och några till lekte 20 frågor HELA vägen till Stockholm och det var väldigt kul. På den andra bilden ser ni en flygande Max på det STORA torget inne på den massiva bygget Dragons Gate.

KGB i StockholmBror Olle
Singer/Songwriter-klassen spelade konsert på kvällen på krogen KGB. Det var kul! Det var extra kul också att min storebror kunde svänga förbi.

BlommorHänga
På torsdagen gick jag runt på stan och handlade kläder som jag verkligen behövde och nya solglasögon som jag inte alls behövde men ville ha ändå. Sen mötte jag upp ovan nämnde storebror Olle och vi satt och solade oss på en klippa, promenerade runt stan, kom på planer för hur vi ska tjäna pengar i framtiden och åt falafel.

Arvid och Linda i HumlegårdenJulia i HumlegårdenHej jag själv
Jag bodde givetvis hos mina favorit-brudar Linda och Julia och på fredagen, efter lite bridesmaids-duties med blivande bruden HKLS så gick vi en sväng på stan och sen köpte vi milkshake och pommes och hängde en stund i solen i Humlegården. Arvid kom förbi en sväng också. 

Chini i BaldursalenObligatorisk fotboll
Sen så tog jag sista-minuten-tåg tillbaka till Bollnäs för att hinna lyssna på fin konsert i Baldur med nyskriven musik av en mustasch-prydd fransman. Samme fransman spelade sedan fotboll i kalsongerna och det hela blev en fantastisk fin vårkväll där alla satt och drack öl på filtar och Axel åkte till akuten.

Men det bästa är ju att helgen inte ens är slut än!!!! //E

2012-05-14

Tick tack

Jag är frisk nu, hurra hurra, och inser att det är TVÅ veckor kvar bara. Varav den här veckan endast är 3 dagar lång.. så ja. Hjälp. Tick tack tick tack slutet närmar sig. Men det är ganska skönt att veta att vi kommer tillbaka nästa år. :)
MEN nu försöker jag fixa sommarjobbet, praktik till hösten och lägenhet till hösten. Fixafixfix. Man får påminna sig om att det ordnar sig. För det gör det ju alltid! //E


(klicka)

2012-05-12

En hälsning från en i karantän

Så... allt gick åt skogen kan man säga. I torsdags fick jag, vad som misstänks vara, den nedriga vinterkräksjukan (ja, i maj, det är möjligt). Jag vill passa på att nämna att jag inte haft vinterkräksjuka NÅGONSIN, inte heller magsjuka på över 10 år. SJÄLVKLART skulle jag då få det dagen innan jag skulle iväg på sommarjobbsintervju i Västerås och på min brors första, stora, riktiga skivsläpp på Nalen när hela familjen skulle vara med.
Självklart finns det inga bra gånger att bli sjuk, men ändå, det här kändes som en EXTREMT dålig tajming, tack så mycket Vinterkräkshelvete.

Så, jag var bara sjuk och kräktes och så på torsdagen. På fredagen mådde jag bättre, såpass att jag kunde få i mig lite mat och blåbärssoppa och cola och sånt. MEN trixet är att vinterkräksjukan smittar 48 timmar efter sista visade symptomet. Således... karantän.

Så vad har jag gjort? Jo jag har tittat klart på True Blood säsong 2, sett disneyfilmen Tangled (så besviken!!!), The Reader (BRA!), The Kings Speech (4/5 i betyg, helt klart) och idag har jag tittat på Game of Thrones, Harry Potter film 6, 7 pt1 och 7 pt 2.

Hela sommaren skulle jag vilja se ut som Drottningen i True Blood. Fantastisk!

Åh Severus Snape. Förstår ni hur otroligt töntig jag är och sitter och snyftar i min ensamhet när jag tittar på sista HP-filmen? Jössesamalia. //E

2012-05-06

Typiskt bra grej med internet:

Man kan hitta hur barnen från "Sound of Music" ser ut som vuxna.

Då:


Nu:

2012-05-04

May the 4th be with you!

May the 4th be with you!May the 4th - Leia-hår!

Idag är det den intergalaktiska Star Wars-dagen, "May the 4th", get it... get it? :) Så himla bra! Jag har därför gjort Leia frisyr och ikväll ska jag och min Star-Wars-nörd-frände Tove (idag är hon Han Solo, eller kanske Hen Solo, hahahehehheahh) titta på filmerna och dansa till Star Wars-disco!

Jag har varit lite seg på att blogga på senaste pga att jag håller på med massa... projekt... på internet... och snart kanske min blogg dyker upp någon annanstans, i ett lite annat format. Men det är inte riktigt klart än så jag suger vidare på den karamellen och bättrar på bloggfrekvensen igen. May the 4th be with you... allways. //E

2012-04-26

Utmanad på elvan

Ingrid utmanade mig på elvan. 11 frågor till 11 personer som sen ska skriva 11 nya frågor och utmana 11 personer.

1. Vad vill du bli när du blir stor?
Jag vill bli författare och radio-människa. Det skulle vara kul att jobba i olika projekt och känna massor med skarpa människor att samarbeta med. Kanske dela upp tiden mellan att göra radiodokumentärer och skriva böcker. Skulle gärna jobba mot både vuxna och barn, i båda fälten.
DSC_0192

2. Om du bara fick lyssna på en skiva i resten av ditt liv, vilken skulle det då vara?
Come on feel the Illinoise med Sufjan Stevens känns som det självklara valet!
(klicka för spotify)
3. Är du med i någon förening/parti/liknande?
Jag är nog med i typ Salt (EFS barn- och ungdom), Credo (kristen studentorganisation), Dalarnas Spelmansförbund och så brukar jag vara med i Friskis, men har inte förnya mitt medlemskap än eftersom jag inte har något Friskis här i Bollnäs.

4. Vad brukar du och dina vänner göra tillsammans?
Fika, prata, gå på loppis, kolla på film, spela spel, gå ut och dricka öl, lyssna på musik och gå på konserter. Det bästa jag vet är verkligen att sitta på ett ställe som är trivsamt, inmundiga något gott och prata prata prata.

(klicka)

5. Vilken är din favoritfilmscen?
Vilken jättesvår fråga! Funderade på massor med bra scener i bra filmer men valde slutligen den här. Sjukt cool låt från den fantastiska filmen "The fifth element" (världens bästa sci-fi). Gillar nämligen coola fighting-scener (tänkte välja något från Kill Bill också) med bra musik till. Divan är så cool och blå också.



6. Har du någon förebild? Motivera!
Jag brukar till exempel titta på Clara Lidström  för hon lever lite av det livet som jag hoppas kunna leva i framtiden. I ett fint hus på landet, med egna odlingar, barn, tygblöjor och ett ganska fritt jobb. Bra att hon finns och skriver så bra om allt som hon har för sig, tycker jag.

Foto: Clara

7. Vad gör du helst en ledig lördag?
Sover lagom länge, tar en promenad/springis, äter låååång frukost med tidningsläsande eller dokumentär på TV, går och kollar på loppis eller något annat trevligt, fikar ute, lagar god mat med vänner, umgås eller går ut och dansar. PERFEKT!
Det bästa med helgen: Lång brunch, tidningsläsning och alpint på TV.januari ljusDSC_0186


8. Vilket är ditt favorit-tvprogram?
Jag tycker Kobra på SVT är så himla bra, verkligen en förebild för mig rent programmässigt eller vad man ska säga. De tar upp så intressanta ämnen och alltid på ett intressant och nytt sätt. Allt från appar till white trash. Sjukt bra journalistik om ni frågar mig. Lagom långa avsnitt också och riktigt snyggt rent grafiskt.



9. Vad får dig att bli arg?
Orättvisor, det gör mig så arg så det riktigt kokar i mig. Samt när människor behandlar varandra illa och när människor inte tycker att alla har lika värde. Jag blir också arg på nonchalanta personer med maktpositioner! AAH!

10. Vad får dig att skratta?
En hel del saker. Jag har ganska lätt för skratt. Mycket handlar om trams och flams, känns det som. Gillar när folk berättar historier med mycket röster, dialekter och engagerade gester. Gillar också konstiga situationer, roliga texter och ja, en massa saker (som den här sidan, t ex). Jag skrattar också när någon kittlar mig, men det är bara en fysisk reaktion och betyder inte att jag tycker det är kul!!!

11. Vilket är ditt bästa utflyktsmål?
Jag tycker utkiksberg är ett perfekt utflyktsmål. När man måste vandra uppför en stig i skogen en ganska bra bit för att slutligen nå en fantastisk utsikt där man kan sitta och fika en stund innan man går ner igen. Räkna in en relativt lång bilresa på det så har du en lagom dagsutflykt! arthurs seat
(klicka)

Jag utmanar: Sofie, Emma, Emma, H-K, Malin, Evelina, Mia, Linda, Fredrik, Ingrid och sen får alla mina läsare som är lite mer hemliga av sig också köra, skriv en kommentar så hittar vi till dina svar.

Här är frågorna:
1. Vilken är din bästa egenskap?
2. Om du fick resa någonstans precis just nu (helt gratis) och stanna i tre veckor, var går färden?
3. Vilken är boken som du läser om och om igen?
4. Vilket ord/Vilken mening använder du liiiite för ofta just nu?
5. Du är sjuk och ensam hemma en hel söndag, hur ser dagen ut?
6. Vilka är dina två bästa personer?
7. Om du fick bli bästa vän med en bok/film-karaktär, vem skulle det vara? Motivera!
8. Semester vid havet eller semester i stan?
9. När känner du dig som mest stressad: med mycket att göra eller med inget att göra?
10. Om du var tvungen att ha samma outfit på dig resten av livet, vad skulle det bli?
11. Var ser du dig själv om 5 år?

2012-04-25

Let's get busy

Min nya bebis! Det heter (Captain) Zoom H4n! Wooop.

Nu har köpitpöpit en alldeles egen liten inspelningsmanick! Nu kan jag göra radio vart jag än går, typ. Jag tror vi kommer bli mycket goda vänner, den och jag. Hoppas det. //E

2012-04-23

Bygga

Untitled
(klicka)

Sitter och bygger. Jag bygger digitalt, hemsidor närmare bestämt. Det är kul, men nu är jag helt slut och lägger ner för en stund. Funderar, vänder, vrider, tänker och filurar på olika möjligheter. Både i nuet och för framtiden. Lyssnar på Cissi Wallins program för dagen, om det personliga varumärket. Passar skrämmande bra in på tankarna för denna dag. Men nu känner jag i kroppen att jag visst gått in i total-nörd-mode liiiite förlänge och det är dags att gå och sova! Godnatt världen. //E

2012-04-19

Blö

Buh

Såhär sur blir jag när jag känner en förkylning krypa sig på. Efter en helt galen dag på nyhetsredaktionen på Radio Vågen får det bli lugn-lugn kväll med tv-serier. Ibland är det bara så, helt enkelt. //E

2012-04-17

The days of our lives

cinderella in the ashes.
(klicka)

Idag var det jag som var först ut när vi startade igång vår vecka med maratonsändningar. Tre timmar på förmiddagen, nio till elva, var jag ensam som programledare i studion. Ingen sidekick eller någonting. Givetvis kom det in lite gäster och så hade jag lite inslag och musik såklart. Men det var ändå mitt ansvar att få tider att klaffa med nyheter, gäster etc samt att se till att det aldrig blev tyst i etern (vore ju inte så bra) :) Det var en utmaning men det gick i hamn. Men jössanes vad trött jag var när jag var klar. Sen skulle jag jobba på med klippning och reporterjobb på eftermiddagen. Det blir mycket i huvudet men samtidigt så är det SÅ KUL med så mycket liv och rörelse i Radiovillan. Gäster kommer och går, kaffet puttrar, alla springer upp och ned för trappor och ja, det är kul helt enkelt.

På vår blogg www.radiovagen.se kan ni läsa mer om sändningarna om ni är nyfikna. Förövrigt så är det HÖG TID att söka till radiolinjen på Bollnäs folkhögskola, om någon skulle vara sugen (världens bästa!). Gå in HÄR för att söka! //E

2012-04-15

Man kan alltid drömma

Jag är just nu lite smått besatt av tanken på att vi i höst tänker skaffa en egen lägenhet. Även om våra möjligheter såklart kommer vara begränsade när det kommer till inredning, eftersom det bara är ett år som vi ska bo där osv, så kan jag inte låta bli att fundera på hur jag skulle vilja att vårt framtida hem ska se ut. På pinterest har jag en board som heter "HOME"där jag sparar bilder på fin inredning för framtida inspiration. Här nedan några godbitar. Jag har märkt att jag gillar mycket färg i kombination med gamla möbler och mycket personlighet. Välkomna hem till oss, i framtiden. :) //E











Source: flickr.com via Elin on Pinterest

2012-04-14

Typiskt bra lördag

MorningMorning

Vaknade tidigt men kunde ändå ligga kvar i sängen. Gick till Willys och köpte megamycket frukost. Åt frukost länge, kollade på Kobra, pratade med skolkamrater och drack både juice, kaffe OCH o'boy. Städade våra rum och packade upp alla väskor och påsar. Nu känns allt tip-top och det är fortfarande massa med lördag kvar! Bra grej. //E