2011-08-22

Tre favorit böcker

Julia. önskade sig tre saker så det får bli tre inlägg. Det första var "Vilken är din favoritbok och varför?" och det är ju så hiskligt svårt så jag tänker ta TRE favoritböcker.



Blonde av Joyce Carol Oates

Min kära kompis Ingrid sa till mig "Du måste läsa den här boken!" någon gång på gymnasiet. "Den handlar om Marilyn Monroe!" och jag kände bara.... nä. Ni vet när någon verkligen vill att man ska läsa en bok så blir det så lätt att man inte gör det. Dessutom kände jag mig inte nämnvärt intresserad av Marilyn Monroe. Men så småningom läste jag boken, och OJ vad jag blev överraskad!! Det är en roman som handlar om hur den lilla flickan Norma Jean med den psyksjuka mamman och det mycket söta ansiktet blir Den Blonda Skådespelerskan och sexbomben Marilyn Monroe.
Boken är väldigt tjock, men den går superfort att läsa för den blir aldrig tråkig och den är så fantastiskt vackert skriven. Efter jag hade läst den boken blev jag väldigt intresserad av Marilyn Monroe och började se hennes filmer och så. Jag läser om den ibland (på engelska) för den är så vacker.

The Bridges of Madison County

Broarna i Madison County av Robert James Waller

Läste den här boken nu i våras och det blev genast en ny favorit! (Jag har bloggat om den här boken förut). Den är så otroligt vacker och handlar om kärlek. Det är en sådan bok där man verkligen uppskattar författarens hantverk! Vissa skriver och vissa skriver liksom.

DSC_0001DSC_0002DSC_0003

Vems lilla mössa flyger av Barbro Lindgren

Det här är en riktigt favoritbok i barnlitteraturkategorin. Jag brukar fnissa högt när jag läser den och Barbro Lingren är ju bara fantastisk. Den här boken handlar om leksakerna som bor i Barnhans land. Barnhans är lite som Christoffer Robin, fast mindre präktig. Snarare lite elak och ombytlig så som barn är mot sina leksaker. Dessutom tycker de flesta leksakerna inte speciellt mycket om Barnhans eller varandra  heller för det mesta. Min favoritkaraktär är den ryska Bisamråttan, som har pälsmössa och oftast ligger utslagen av depression på sin dockfilt när han inte skriver på sina fina dikter. En helt fantastisk bok! //E

2 kommentarer:

Ella sa...

minns en dikt ur VLMF, om jag nu minns rätt, som jag tror bisamråttan läser. "Stilla klämtar den lilla pelikan" är allt jag minns, men brukar säga/tänka det ofta. finaste boken! jag bör läsa om märker jag nu, eftersom jag inte minns så mycket.

julia. sa...

åh! tack så mycket:) ett förträffligt fint inlägg:)