2011-08-16

Jag har vunnit över Hemingway!!!


Jag har äntligen vunnit över Hemingway!!!!

Jag har kämpat och kämpat med Hemingway hela sommaren. Maken till seg bok! Hemingway är ju en av världens mest hyllade "short story"-författare och visst, han är väldigt bra på att skriva dialog och på att snabbt beskriva karaktärer och ibland stöter man på en såndär mening man måste läsa om en tre fyra gånger bara för att den är så snygg. Men annars då? De flesta historierna handlar om män som dricker vin, män i krig, män på tjurfäktning eller män som fiskar. Eller alltihop i kombination. Typ. Men mitt största problem är att det inte finns något driv i historierna. Man bryr sig inte om hur det kommer sluta. När man lagt ner boken känner man ingen som helst lust att plocka upp den och fortsätta läsa.
Kanske är det jag som är obildad och kulturellt bortskämd eller bara för dålig för att förstå Hemingways genialitet, men ärlig talat, jag bryr mig inte. Nu har jag vunnit över gubben och läst bitar ur hans samlade verk. En gång och aldrig mer. Tjo. //E

1 kommentar:

Madelene sa...

Jag håller med dig! Läste Och solen har sin gång nyligen och det var bland det tråkigaste jag har läst. Blev väldigt besviken.