2011-03-23

5 viktiga personer

Fem kvinnor jag ser upp till:


Mamma
Jag är glad när folk säger att jag är lik henne, både i utseende och sätt. För hon är en fantastisk kvinna. Hon är kreativ, arbetsam, ordningsam, kärleksfull och klok. Dessutom är hon stark, både fysiskt och psykiskt. En riktig förebild! Puss på dig, Mamma! :)



Astrid Lindgren
Hennes böcker och filmer har verkligen format mig som person. Hennes karaktärer har varit mina förebilder, mina kompisar och min tröst. Det är hennes böcker som gjort att jag redan som liten drömt om att bli författare. En fantastiskt inspirerande människa. 


J K Rowling
En kvinna som började skriva på servetter på ett café för att hon inte hade råd med varken papper eller värme i sin lägenhet. Det hon skrev blev ett odödligt mästerverk. Något som kom att prägla en hel generation och ett verk som jag absolut tror kommer bli en litterär klassiker. Hon är väl den andra kvinnan som inspirerat mig till att försöka bli författare.


Underbara Clara
Jag ser upp till väldigt mycket olika människor, men Underbara Clara är en sån person som jag verkligen känner är en bra förebild. Jag tycker hon har vettiga åsikter, cool livsstil, tar bra bilder och skriver bra. Även om jag kanske inte alltid håller med om allt hon skriver osv så tycker jag hon är en stark förebild i mediasverige. 


Monica Zetterlund
Rolig, talangfull, snygg och tuff. Om jag fick vara någon annan för en dag skulle jag vilja vara Monica Z. Jag menar, hon var tjejen som hängde ihop med mina idoler Hasse&Tage. Hon är en av Sveriges mest kända jazzsångerskor som sjungit med jazzpamparna i USA. Absolut min stora sång-förebild. 

Så när jag blir stor ska jag bli som en mix mellan dessa coola brudar. Sådetså! //E

3 kommentarer:

Hanna-Karolina sa...

Bra att man har starka mammor, mer eller mindre. Finefine.

marielle sa...

åh vilken lista! och vilken mamma du har! :)

Fredrik P och F sa...

Booooring - du har ju uppenbarligen lyckats glömma mig! (Hur man nu gör det...)