2011-11-15

Jane Eyre


(klicka)

Jag läste precis ut Charlotte Brontës "Jane Eyre". Charlotte Brontë är syster till Emily Brontë som skrev "Wuthering Heights". Jag har länge velat läsa "Jane Eyre" och när jag såg att Bokcirkeln i P1 läst den för något år sedan så tog jag äntligen tag i saken och lånade boken på biblioteket.
Sedan länge har jag närt drömmen om en bokklubb och att läsa "Jane Eyre" och samtidigt följa med i diskussionerna i Bokcirkeln var nog det närmaste jag någonsin kommit. (Tips tips!)


(klicka)

"Jane Eyre" är utgiven 1847 i England. Charlotte Brontë gav från början ut den under den maskulint klingande pseudonymen Currer Bell.
Boken handlar om Janes liv. Från förtrycket i fosterhemmet hos släktingar hon inte känner något släktskap med, till välgörenhetsskolan med de strikta reglerna och missförhållandena och sedan till Thornfield Hall.
Jane fångade mitt hjärta direkt när hon gömde sig med en bok i fönstersmyg bakom en gardin.


(klicka)

"Jane Eyre" är precis som "Wuthering Heights" mörk, mystisk, romantisk och skräckfylld.


(klicka)

Jag kan verkligen rekommendera den här boken. Om du gillar Jane Austen kommer du inte bli besviken på skildringarna av den här mycket speciella tiden. Om du dessutom gillar böcker med djup, mörker och svåra känslor så är den här boken kanske ännu bättre för dig än Jane Austens böcker.

Dessutom kommer det snart en ny film med Mia Wasikowska (Alice in Wonderland) i huvudrollen. Tror den kan bli bra. Har även beställt en BBC-produktion av boken som jag ser fram emot att se.



Ibland nördar jag verkligen ner mig i en roman. Som i detta fallet. Det är underbart när det händer!!//E

2 kommentarer:

evelinamarina sa...

BBC-versionen av Jane Eyre är jättebra! Om det är den med Ruth Wilson som Jane Eyre?

Elin Häggberg // Teknifik sa...

Sv: Yes, det är den. :)