2010-09-15

A dream within a dream


Jag är en sådan person som ofta, nästan alltid, kommer ihåg det jag drömt. Inatt hände något som händer mig ibland, nämligen att jag drömmer i drömmen. Det är väldigt speciellt. När man, som de säger i Inception, drömmer i flera lager. Har dock aldrig drömt i mer än två lager, vad jag minns.
Inatt så hände det som händer mig rätt ofta att jag i drömmen inser att jag drömmer. Att när jag vaknat från drömmen i drömmen så insåg jag efter en stund att "Nejmen, jag är ju fortfarande i en dröm.." och sedan vaknade jag. Brukar detta hända er? //E

4 kommentarer:

Sofie sa...

Jag är också en sån som väldigt ofta kommer ihåg vad jag har drömt, nästan varje natt. Henric är inte alls så...
När jag var liten och drömde mardrömmar brukade jag ofta i drömmen inse att jag bara drömde och så hade jag ett knep för att vakna upp ur drömmen. Knäppt tycker jag.
Något som dock är väldigt jobbigt är när man drömmer något hemskt och sen tror att man vaknar ur drömmen, men fortfarande drömmer, om du förstår hur jag menar? Usch, usch... Drömmar är verkligen speciellt!

Fredrik P och F sa...

Fascinerande! Jag är generellt sett alldeles för dålig på att komma ihåg drömmar. Men det går i korta perioder, några dagar då man minns.

Bara ett fåtal drömmar som jag varit medveten om att jag drömmer i, dock. Och tyvärr vaknar man ju upp alldeles när man kommit på det... första gången det hände minns jag tydligt. Drömde att jag satt på en kulle som ligger i närheten av mitt gamla dagis, och kollade ner på ett slott och dess ängar där en blodig 1500-talsstrid tog plats. Bredvid mig satt en jämnårig flicka som jag inte kände.

Mitt minne är helt säkert på att jag, när jag vaknade upp, var 100% på att det var Gustav Vasas knektar som slogs mot någon annan fraktion.

Har dock inte drömt i drömmen, vad jag kan minnas. Låter awesome!

Emma sa...

Jag kommer också ofta ihåg vad jag drömt! Och som du säger, när jag kommer på i drömmen att jag drömmer, så vaknar jag. Vi pratade om det här förut, och har man en mardröm, vet att man drömmer och därmed vill vakna, ska man liksom försöka spärra upp ögonen, så vaknar man. Eller läsa, om man läser en text i en dröm, tittar bort och sedan läser den igen, är det aldrig samma text och då vet man att man drömmer! Vet dock inte om det fungerar, men det vore häftigt att kunna styra över sina drömmar :)

Elin Häggberg // Teknifik sa...

Fredrik: Spännande med en såpass historisk dröm! Det är lite awsome att drömma i drömmen, när man väl vaknat!

Emma: Haha, det där är verkligen inception-tänk, att man ska läsa en text eller spärra upp ögonen.
Jag har faktiskt vid vissa tillfällen lyckats styra drömmar något, har även kunnat falla tillbaka i samma dröm efter jag vaknat, när jag vill veta hur det ska gå. Även om risken är stor att drömmen då tar en helt annan vändning som oftast inte riktigt var den man hade tänkt!