2011-06-08

Magi och teknologi

Jag inhandlade för några dagar sen den sista Harry Potter-boken som saknades i min samling, nu är jag stolt ägare av alla böckerna på engelska! Just nu läser jag bok fem. Det är några saker som jag funderat på en del om JK Rowlings magiska värld (som jag älskar).

Det första är faktumet att trollkarlsvärlden fullkomligt dissar teknologi som något lite smålustigt som mugglare håller på med i brist på magi! Men trollkarlarna skickar ju till exempel meddelanden med ugglor! Vilket tar betydligt längre tid än mail och sms. Dessutom så har de all sin kunskap i dammiga gamla böcker. Tänk vad mycket tid de skulle spara om de digitaliserade mer och använde sökmotorer osv. Till exempel skulle de kunna ha www.wizardpedia.org (hö hö hö). Tänk dessutom hur mycket MER de skulle kunna göra med teknologin om de tillförde magi. Magi+teknologi=awsome combo!
Fler förslag:
Max tillade dock att Harry Potter böckerna utspelar sig mitten av nittiotal till början på 2000-talet ungefär, och då var ju inte teknologin lika utbredd. 

En annan sak jag funderat på är varför studenterna på Hogwarts inte har typ Engelska, Matte, Geografi och sånt. Och hur det kommer sig att de inte verkar intressera sig det minsta för typ mugglar-kultur i form av film, litteratur, poesi osv. JK Rowling, känn dig fri att förklara. :) //E

ps! Jag älskar Harry Potter. Har dock funderat på dessa saker i flera år.. Nörd. Ja. ds!

2 kommentarer:

Sofie sa...

Haha, roligt för precis de där sakerna har jag också funderat över MÅNGA gånger!

Det känns ju liksom som att de ligger lite efter i "tekniken". Mrs Weasley lyssnar väl på typ grammofon någon gång, men hur kommer det sig att mugglarna har kommit mycket längre och har ipods liksom? Borde ju vara tvärtom...

Musik verkar vara den enda formen av kultur som förekommer. Och vad har man egentligen ha för yrken i trollkarlsvärlden? Förutom auror, lärare eller att man jobbar på ministeriet... Är ju några till som nämns, men jag undrar om det finns "vanliga" yrken också, som socionom, frisör, lantbrukare och så där.

Och är alla barn "homeschooled" innan de börjar på Hogwarts?

Finns mycket frågor... :)

Fredrik P och F sa...

Tre anmärkningar:

1 - Max - Böckerna utspelar sig mellan 1991 och 1998.

2 - Elin - Ja, avsaknaden av matte-engelska-svenska har också slagit mig, inte minst då massor av HP-böcker och -filmer haft premiär under Sommarskolans gång.

3 - Sofie - Jag tror att det har att göra med att mugglare i brist på magi blivit tvungna att hitta andra lösningar. Därför är mugglarna tekniskt och socialvetenskapligt överlägsna.

Slutligen: Att sedan trollkarlarna inte adapterat särskilt mycket beror antagligen på att de klarar sig bra utan det. Om de t.ex. vill nå någon så snabbt som med ett sms, finns olika magitekniker även för att kommunicera direkt, utöver förmågan att förflytta sig direkt.